18.11.2013.

Doboš torta






Na red je došla i doboš torta da malo pišem o njoj. To jest, o načinu izrade ove torte, za koju sam često čula da je smatraju komplikovanom i suviše zahtevnom za pravljenje. Što zbog povećeg broja kora koje treba da su što tanje.. što zbog šećerne glazura koja treba da se precizno iseče bez pucanja...

Reći ću samo: nije komplikovana ali zahteva angažovanje i vreme koje je nešto duže nego kod većine torti.

Ja sam možda imala sreću da sam u detinjstvu gledala kako to radi moja baba, pa su mi u sećanju ostale urezane slike usijanih noževa koji su se grejali direktno u žaru stare peći na drva, kao i lagani precizni rezovi po glatkoj površini... a trenutni dim koji se proizvede u trenutku rezanja činio je ceo čin pomalo mističnim..
Tako da kada sam po prvi put rešila da napravim ovu tortu,pre dvadeset godina, nisam imala utisak da radim nešto komplikovano.. jednostavno, torta kao i svaka druga, samo što su ovu moji ukućani baš rado čekali... A morali su da čekaju od rođendana do rođendana, od jedne do druge proslave...



Da ne dužim više s uvodom.
Ja prvo skuvam fil za tortu.

Za fil je potrebno:
6 jaja 
12 kašika šećera
2 vanilin šećera
100-150 gr. čokolade
250 gr. margarina 
(A može i pola mere margarina, pola maslaca. U oba slučaja je rezultat dobar)
Sve namirnice treba da su sobne temperature. Znači, izvadite ih iz frižidera bar sat vremena pre izrade.

Cela jaja se umute sa šećerom penasto, pa se zatim stave u posudu u kojoj ćemo kuvati krem na pari. Pre toga smo na ringlu stavili posudu s vodom da provri, pa kad je voda provrela preko stavljamo posudu s jajima i šećerom, čije dno ne bi trebalo da dodiruje vodu u donjoj posudi.
Čim se malo ugreje smesa, dodajemo unutra izlomljenu čokoladu. Uz povremeno mućenje, kuvamo 15-20 minuta.
Kad je počela da se nazire gustina krema dodajemo i margarin. Čim se margarin otopi, još malo promešamo, dodamo vanilu i sklonimo s ringle. Ja uvek još malo mešam krem nad parom. Gustina fila koju na kraju ovog dela izrade imamo nije baš obećavajuća, naročito posle dodavanja margarina. Deluje prilično retko... Ali to je postupak koji sam po receptu dobila od babe, pa ga ne bih menjala nipošto.. a ne kažem da vi ne treba da se pridržavate standardnog redosleda mućenja margarina posebno, pa zatim njegovog spajanja sa ohlađenim kuvanim jajima. Ako ste tako navikli..
Dakle,kad se ovaj fil ohladi,posle sat-dva.. ili tri, umutiti ga mikserom i tek tada sve to zaliči na fil.



*Nisam odolela ovim srcastim obeleživačima redosleda, a znam da je bilo dovoljno da redosled označim samo na prvom kolažu;))


Dok se fil hladi, pečemo korice. To ja radim u posebnim plitkim plehovima koji mi služe samo za ovu tortu. Ranije sam podmazivala pleh uljem i brašnom, međutim, od nedavno koristim pek papir i lepljenja više nema:)

Sastojci za 8 korica su:
14 jaja
14 kašika šećera
14 kašika brašna

Ne mora se odmah sve umutiti. Ja prvo pravim četri kore od sedam jaja.
Muti se običan patišpanj. Prvo belanac ,pa šećer, pa zatim žumanac i na kraju se lagano umeša brašno. Od oka rasporediti smesu za četiri korice. Svaka korica se peče oko 5 minuta najviše(ustvari to zavisi od šporeta...) Kore ne treba da se prepeku jer onda pucaju i lome se... i ako se to sa nekom od njih desi nije ništa strašno,upotrebi se ta kora negde unutar torte.
Važno je da poslednja kora na vrhu po kojoj se kasnije razliva šećer bude skoro perfektna.. To znači lepo pečena, a ne prepečena.



Pošto smo sad već došli na pola s našim poslom.. Skuvali fil, ispekli kore, nafilovali ih... vreme je za ručak.

Naravno da nije bilo vremena za kuvanje ručka. Zato je tu supica iz kesice, koja je kec u rukavu svake vredne domaćice... A ako je još ostalo i parče musake od juče...;)))



Glazura od šećera pravi se tako što u tiganju na vrlo, vrlo laganoj temperaturi otopimo 20-ak kašika šećera. Posle otprilike deset minuta šećer postaje proziran i kad u njemu više nema komadića, dodajemo mu malecko parče putera ili margarina. Na ovoj slici to parče deluje prilično veliko, a uživo ono je veličine nokta na malom prstu.



Otopljeni šećer još jednom kratko promešati i brzo ga razliti preko nafilovane torte. Brzim potezima nožem, rasporediti ga preko cele površine. Bude tu i malo razlivanja po obodima, ali ništa strašno. Posle se vrelim nožem sav neželjeni izliveni šećer skloni.

Dva noža se greju na ringli, a mi smo već spremili čistu ali staru krpu ili neko platno koje posle možemo i da bacimo. Svaki rez ostavlja šećerni trag na nožu,zato nam je krpa odmah tu pri ruci,da bismo još vruć nož obrisali i opet vratili na ringlu. Naizmenično režemo ovim noževima. Dok jednim režemo, drugi se greje.. i nema zastoja ni čekanja..


Rekla sam, sada se već sve puši i dimi, i miriše prepečeni šećer i cela ulica zna da pravimo doboš tortu.
A to sečenje glazure će, da vas ne lažem, trajati dobrih 30-ak minuta ako želite neispucalu glazuru.I ako koristite ringlu za grejanje. Ja drugi izbor nemam.
Znači, strpljenje i odvojeno vreme za ovu tortu. Inače, ne počinjite. Ja je obično pravim uveče...



Kad dođemo do ovog dela, tj. ukrašavanja torte... to je onda već kraj izrade. Ja je sa zadovoljstvom oivičim špricom samo po obodu..



Ako neki deo nisam objasnila kako treba a interesuje vas ili ako sam slučajno nešto izostavila... nema problema, pitajte.. Objasnićemo se;))



40 коментара:

  1. Ma...svaka tebi čast ženo !!! Koje ti strpljenje imaš !!! Ja sam zadivljena♥

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Evo izdaje me strpljenje konačno posle dve torte za poklon i danas jedne za sopstvene potrebe...Sam sebi čovek jamu kopa..:))))<3

      Избриши
  2. Mnogo volim njen ukus a i miris. Taj osećaj puckanja šećera pod zubima je prelep.
    Sve si savršeno objasnila, no meni je i dalje komplikovana za pravljenje... ;)
    :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. :)))) Nema ni veze,kad poželiš pravićeš...a jeste da lepo krcka..;)

      Избриши
  3. Ovo je odlično, treba puno strpljenja za ovu tortu, svaka ti čast, ja više volim one nabrzaka. Super opisano i detaljno sa slikama objašnjeno :D
    lp Klaudiya

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozdrav i tebi Klaudija i hvala.I sama volim "na brzaka" torte,a ove moraju baš da se užele pa da je jedu;))

      Избриши
  4. Svaka čast draga! Pravila sam je višeputa, ali znam da nije nimalo lako, naročito ovaj poslednji deo ! Super je tutorijal, slike su extra, a ja žudim za jednim finim parčetom tvoje torte. :))) :*

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pa zato je i nema često na našem stolu..Znaš kako ide...Hvala ti i pozdrav veliki

      Избриши
  5. Kladim se da ti duže vremena treba za napraviti je, nego tvojima da je pojedu!
    čestitam na staloženim živcima i mirnoj ruci :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Skoro da je tako..Živce ću još malo koristiti..kažu da su s godinama sve tanji za ovakve kuhinjske projekte:))))))

      Избриши
  6. Hvala na detaljnom objašnjenju. I početnik se po vašim uputama može upustiti u ovu avanturu. Subota je za moju prvu doboš tortu , pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. E baš mi je drago da je ovaj tutorijal nekoga naveo na mešenje...Nadam se da će sve ići po planu..a za sve dodatne nedoumice-tu sam..Prijatno!:)

      Избриши
  7. Ti si carica u kuvanju i spremanju sladkiša-
    izgleda fantastično
    lp Tamara

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Uh,uh..preterano je to..Ali volim,što jeste-jeste..Hvala lepo,Tamara!:)

      Избриши
  8. Hvala za recept.
    Zadivljena sam tvojimstrpljenjem i umećem.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nema na čemu.Hvala tebi što sve redovno propratiš i daješ podršku..;*

      Избриши
  9. Njami,njami...Dobošica....Hvala ti na detaljnom receptu i predivnim fotkama....Sigurno ću isprobati jer moji vole ovaj prženi šećer-karamel:))))

    ОдговориИзбриши
  10. U, ovo je bilo veliko djelo, prava umetnost, bravo! Hvala za super fotke i objašnjenje recepta. Možda nekad, kad ču odrasti i imati puno strpljenja...isprobam :))

    ОдговориИзбриши
  11. Volim jesti doboš tortu ali ne toliko, da je sama napravim :-) Ja ču ti se jednom nacrtati na vratima, kad domiriše do mene :-)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. A ja je uopšte mnogo ne volim,ali napraviću zbog tebe..;)

      Избриши
  12. mmmm videti je zelo slastna!
    Saj tudi je, kajne :-))

    ОдговориИзбриши
  13. kako predivno, stvarno djeluje kao čarolija sad kad gledam, ja ju nisam nikad pravila, zapravo ništa komplicirano ne pravim...kad steknem malo hrabrosti možda...:) Svaka čast!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ni ja je ne pravim često..pre ove slikane pravila sam je poslednji put pre godinu dana..Najbolje je ne komplikovati ;))

      Избриши
  14. Joooj, dobošica! Mnogo lepa stvar, a i nije previše komplikovana, samo treba strpljenja. Ali što kažeš ti, pravi se od slavlja do slavlja. U tome i jeste čar. Mi smo u kući svi navikli na prave starinske domaće slatkiše, pa je naša Joja, kad je došla jednom prilikom sa nekog rođendana, prokomentarisala: "pa, torta je izgledala mnogo lepo, ali, zamisli, unutra su samo puding i keks" :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Lepo je dete zapazilo,što kažu ovde:spolja gladac,unutra jadac...:))
      Hvala ti..

      Избриши
  15. Ovo mi je jedna od omiljenih torti ali nikad nisam bila majstor da je napravim kako treba.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nataša,Nataša,ko je još majstor za torte..da me vidiš nekad kad krene naopako,kako hukćem,psujem,dim iz ušiju čini mi se kao iz lokomotive...I tada uvek kažem sebi:nećeš više,Sandra,kupi torti,sedi izvali se...šetaj,gledaj TV...:)))))))))

      Избриши
  16. Torte mi nisu jača strana....ali me često moja radoznalost odvede tamo gde je teško vratiti se nazad...tvoja dobošica izgleda fantastično i hvala Bogu kad ima ko da ih jede. Prijatno:))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala puno,potrudila sam se baš jer je bila za poklon,inače znam i ja da kiksnem...naročito s kremom(filom)..

      Избриши
  17. Sandra pa ja nisam znala da ti imaš i blog. Ovo sa noževima je trik bake mog supruga koji sad svekrva koristi a ja sam je fotkala na blogu (pogledaj post kako se pravi savršena glazura za Doboš) baš sa tim noževima koji se greju na šporetu. Ja obično uzmem mokru sunđerastu krpu i o nju brišem noževe. Divnoo si je uradila!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti,pogledala sam tvoj post..nema šta,savršeno..kao i sve ostalo..;)

      Избриши
  18. Čitala sam post par puta i sada vidim da uopšte komentar ostavila nisam. Izvini. Ovo je odlično objašnjenje i totalno realno za pripremu Dobošice. Odlično si ovo napravila i divim ti se na umeću.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala tebi,potrudila sam se...ali ono davnašnje čučanje pored šporeta i gledanje u spretne babine ruke...valjda tu ima nešto..posle sve to bude lakše da sami uradimo..;))

      Избриши

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...